UŽGAVĖNIŲ PAPROČIAI LIETUVOS LIAUDIES BUITIES MUZIEJUJE |
---|
2016 metais Lietuvos liaudies buities muziejui sukanka 50, o jame švenčiamoms Užgavėnėms – 35. Kasmetinis renginių ciklas nuo 1981 m. prasideda Užgavėnėmis – žiemos palydų šventės, Mėsiedo pabaigos papročius atspindinčiu renginiu. Tai ilgiausią ir mažiausiai nutrūkstamą (o gal ir visai nenutrūkstamą) biografiją turintis muziejaus renginys, išlaikęs istorinių permainų išbandymus, net tapęs visos Lietuvos tradicija. Iki šiol jis išlieka didžiausiu iš kalendorinių renginių, sutraukiančiu daugiausia dalyvių ir lankytojų. Vyresnioji muziejininkė Vida Olechnovičienė
|
Užgavėnes švenčiame vasario 5 – kovo 6 d., likus 7 savaitėms iki šventų Velykų. |
Ir taip muziejuje nuo 1981 metų... |
Per Užgavėnes prisivalgyk tiek, kad pilvas būtų kietesnis už kaktą ir sotumo visai Gavėniai užtektų. |
Archaiškas valgis – šiupinys: kruopos, žirniai, kiaulės uodega, nes Mėsiedo pabaiga. |
Blynai – apskriti ir geltoni, kaip saulė – persirengusiems ir kaukėtiems, gerų metų linkėjimus nešantiems. |
Blynai Miestelio špitolėje – pagal unikalų receptą. |
Blynų kepti nemokėsi – tinkamai Užgavėnių persirengėlių nepavaišinsi – metų gerų nesitikėk. |
Kuo toliau nuvažiuosi, tuo aukštesni linai augs. Laukus ratu apvažiuosi, pasėlius nuo negandų apsaugosi. |
Važiuojama ne tik rogėmis, geldomis ar verpstę apžergus. Stengiamasi išvirsti ir pasivolioti sniege. |
Žemaičiai Morę – žiemos simbolį – į egzekuciją tempia, užsodinę ant rato ir rogių pavažos. Tuo išmoningai parodoma, kaip pavasaris žiemą gena. |
Saugokitės, Morė švaistosi spragilais! |
Sukynės – kalvaratai. |
Tradiciniai personažai – kaukės ir persirengėliai |
Lašininis ir Kanapinis. |
Lašininio ir Kanapinio kova – senais laikais vykdavusių Meškos ir Briedžio, vasaros ir žiemos valdovų, varžytuvių aidas. |
Kovos – Ožio (kanapių) pienas ar kiauliena – baigtį nulemia tradicija. Ulia, ulia, veselija, silkė lašinius išvijo. |
Krikščioniui Kanapinio pergalė prieš Lašininį – Gavėnios ir pasninko pradžios ženklas. Septynių mylių geležinis tiltas, gale tilto kelbasa užrakinta pakabinta. |
Ožys – vienas seniausių personažų, vaisingumo simbolis. |
Arklys |
Gervė – pavasario pranašė, meilės paukštė. |
Ubagai. Ubagui duosi biednas nebūsi, / Su sava vaikais gražiai gyvensi, / Neduokit duonos, bo ištrupinsiu, / Neduokit kruopų, bo išbarstysiu. / Duokit lašinių didelį šmotą, / Gausit nuog Dieva didelį zaplotą... |
Daktarai – Vengrai. Šeimininke, parduok skepetą, pirk sveikatą, pasinaudok proga, kol akys neišsprogo. |
Velnias |
Giltinė |
Tradicinės medžiagos kaukėms |
Medis, linai. |
Medis, kailis. |
Papjė mašė. |
Išradingi ir praktiški kaukių gamybos būdai |
Megzta |
Megzta |
Nerta |
Antrinis buities rakando panaudojimas arba išradingumui ribų nėra... |
Žemaitijos nacionalinio parko kaukių meistras Antanas Vaškys. |
Žemaitijos nacionalinio parko kaukių meistras Vytas Jagėla. |
Žemaitijos nacionalinio parko kaukių (ličynų) paroda. |
Žemaitijos nacionalinio kaukių (ličynų) paroda. |
Persirengėlių pomėgis susikeisti rūbais: vyrai rėdosi moteriškais, moterys – vyriškais. |
Persirengėliai rėdosi išvirkščiais kailiniais. |
Persirengėliai triukšmauja: taip greičiau išvarysi žiemą ir pažadinsi pavasarį. |
Tradicinė priemonė triukšmui sukelti – tarškynė. |
Tradicinės persirengėlių inscenizacijos |
Mėsiedo laidotuvės. |
Vestuvės |
Persirengėlių kompanijoje – įvairūs personažai. Jų – apie 12. |
Užsienio persirengėliai muziejuje |
Persirengėliai – kukeriai iš Bulgarijos. |
Kaukės iš Danijos, išreiškiančios skirtingą žmogiškąją prigimtį. |
Persirengėliai iš Latvijos. |
Sniege išsivoliosi – o jei dar vyriškiui į glėbį pagriebus stamantresnę moteriškaitę – nuo to tik žemė derlesnė bus. |
Juoksies ir kvatosi – ne tik žiemą išvarysi ir pavasarį pažadinsi, kaip senovėje tikėta. Lengviau atsikratysi visko, kas PATĮ marina: ligų, apatijų, virusų, depresijų... ir kitus nuotaika gera užkrėsi. |
Bet svarbiausia yra išvaryti įkyrėjusią piktąją žiemos dvasią, – Morę (Kotrę, Barborą, Senę Kūniškę ar Gavėną, Diedelį, Čiučelą) – nustumti nuo kalno, paskandinti eketėje ar net supleškinti. |
Morė pleška – žiemos dantys šimpa. |
Mes užsigavim, tegul užsigavi mūsų bėdos ir nelaimės! |
Parodos autorė Edukacijų ir renginių skyriaus vyresnioji muziejininkė Vida Olechnovičienė |
Maketas Ingos Levickaitės ir Sigitos Žukauskaitės |
Nuotraukos iš LLBM archyvo |