VERBŲ SEKMADIENISDidžioji, arba Kančios, savaitė prasideda Verbų sekmadienį. Kartu su bundančiu pavasariu šį sekmadienį atgydavo visa Lietuva. Keliais ir takeliais mirgėte mirgėjo žmonių būreliai su verbomis rankose (Juozas Kudirka. Velykų šventės,V., 1992.). Prieš bažnyčią ar po jos verba plakdavo namiškius, ypač vaikus, kad geri, sveiki būtų. Parnešę užkišo už balkio ar padėjo už švento paveikslo. Vieni taip ir laikė, kiti nukūlė spygliukus. Žemaitijoje pasakojo, kad iki Velykų stengėsi nukulti: „Verbą iki Didžiojo ketvirtadienio nukulk, spygliukus susidėk į maišiuką, o kambliuką sudegink ar kartu palik. O jei nenukulsi verbą iki Didžiojo ketvirtadienio, tau darbai nesiseks, niekada neapsidirbsi“. Su verba smilkė trobesius nuo perkūnijos, parūkino gyvulius pavasarį pirmąkart leidžiant į laukus, kad jie nesirgtų, bloga akis nenužiūrėtų. Ančiukus, kalakučiukus, viščiukus, žąsiukus pirmąkart leidžiamus į lauką apsmilkė, kad šarkos, varnos ir vanagai neišgaudytų. Bites apsmilkė pirmąkart žiūrėdami: „Bitininkai dideles šluotas nešėsi į bažnyčią“. Kambarius parūkė, kad kvapas būtų geresnis, ypač, jei laukė kunigo kalendavojant. Pasmilkė prie numirusio, kad nesijaustų kvapas. O ypač šventintas kadagys buvo reikalingas prie mirštančio žmogaus: „Kai žmogus miršta, reikia nuo jo velnią varyt, velnias visada yr prie mirštančio.Vienas žmogus pasakojo, kad šėtonėlis guodėsi: „Vienas žmogus mirė, įėjo vaikis su verdančiu vandeniu [švęstu], kad liejo, kad liejo, nebetvėriaus, už pečkynos beišsilaikiau. Sena baba įėjo, pradėjo rūkyti, nebtvėriaus nei už pečiaus plyšyje, beišėjau pro lungą“ (Plungė). |
---|
„Pavasarį, kai išleidžia gyvulius laukan, tai tuo ėgliu parūko. Tėtė varo iš tvarto, o mama stovi lauke prie durų ir aprūko, pakiša ir po nosim gyvuliui, kad tų dūmų jam pagaut“. |
„Kai dirbi ką, riešas skauda, sako: „Jau ranką papjoviau“. Užsiriši ant to kur skauda riešo tą giją (vilnonį siūlą nuo verbos), vienlinką. Ir laikosi paki ji pati pasimeta. Kai ji pati nutrūksta, tai jau liga išeina“. |
“Prieš Verbą tris dienas visi darė popierines gėles, ūkininkai ir samdiniai. „Ruoškitės šventei“ – samdiniams sakė ūkininkai“. |
|||
„O verbelė buvo prisakyta turėt prie lovos kojos. Jei mirsi, žvakės neturėsi, turėsi kadagio šakelę, tas pats bus. Į maišelį įkiši, apriši, už lovos kojos užkiši prie galvos“. |
„Su verba aprūkindavo, kai labai perkūnija, sakydavo, debesis labai išnešioja“. |
„Kai pareina bobutė su verba iš bažnyčios, muša mus per galvą ir sako: „Ne aš mušu, verba muša – sveikas auk, Velykų sulauk“. |
|||
„Jei norėjom pagražinti – sausukės įdedam. Parnešę padedam už abrozo (paveikslo)“. |
„Vyrai mažučiukes darėsi – dvi nedideles verbelytes, ėglio šakutę, kišenėlėn įsidėjo ar į sagos užsegimo kilputę įsinėrė“. |
„Kiekvienas nešėsi verbelę į bažnyčią: jei neturėsi, velnias uodegą įkiš į ranką. Tuščios rankos negali turėt Verbų dieną“. |
Vyresn. muziejininkė Gražina Žumbakienė |
---|
Rimgaudo Žaltausko fotonuotraukos |